Jakie uprawnienia na wózek widłowy są ważne na terenie całego kraju a jakie w Unii Europejskiej?

Zastanawiasz się czy samo zrobienie kursu na wózek widłowy i zaświadczenie wydane na druku MEN lub certyfikat czy zaświadczenie firmy szkoleniowej wystarczą do zdobycia pracy jako operatora wózka widłowego?

Omówimy zaraz wszsytkie rodzaje wystawianych uprawnień przez firmy szkoleniowe: czym się różni certyfikat od zaświadczenia? co daje nam zaświadczenie na druku MEN? Czy mogę obsługiwać wózek widłowy bez legitymacji UDT i czy taka legitymacja jest ważna na terenie Unii Europejskiej?

Zaraz odpowiemy na powyższe pytania.

Według rozporządzenia Dz.U.Nr 79, poz 849 z lipca 2001 ze zmianami z lutego 2003 Dz.U. Nr 50, poz. 426 każda osoba obsługująca wózek widłowy musi posiadać odpowiednie uprawnienia. Obecnie tylko dwa dokumenty uprawniają do operowania wózkiem jezdniowym na terenie całego kraju bezterminowo:

Jest jeszcze imienne zezwolenie wystawiane przez danego pracodawcę do obsługi wózków widłowych na terenie jego przedsiębiorstwa.

Zaświadczenia, które wydają firmy szkoleniowe są jedynie potwierdzeniem przejścia kursu – odpowiedniej liczby godzin praktyki i teorii według programu zatwierdzanego przez Urząd Dozoru Technicznego ( zdarzają się też firmy, które robią kurs na podstawie własnego programu nie uzgodnionego z UDT). Takie zaświadczenie z załączonym programem ramowym szkolenia może nam się przydać za granicą – oczywiście prztłumaczone na język angielski lub inny, ale o tym za chwilę. Zaświadczenia na drukach MEN- czy są potrzebne? Generalnie jakiekolwiek zaświadczenie ważne jest tylko z imiennym zezwoleniem pracodawcy, może tez być dodatkiem do legitymacji UDT lub Książki Operatora ale samodzielnie do niczego nas nie uprawnia, informuje tylko o odbyciu kursu – generalnie jest bez różnicy czy takie zaświadczenie będzie na druku MEN czy na druku danej firmy szkolącej. Podstawy prawne możemy znaleźć w rozporządzeniach  Dz.U. nr 70 poz 650 , Dz.U.Nr 79, poz 849 z lipca 2001 ze zmianami z lutego 2003 Dz.U. Nr 50, poz. 426. Jeśli chodzi o certyfikaty, sytuacja jest podobna jak z zaświadczeniami. Ogólnie certyfikat może wystawić jednostka bez akredytacji, jednak wtedy za takim „certyfikatem” nie stoją żadne normy jakości, mówiąc prosto taki certyfikat nie znaczy nic. Więcej o certyfikacji możemy poczytać na : 
https://www.pca.gov.pl/?page=m_rzeczpos0606
.

Jak wygląda sytuacja akceptowania polskich uprawnień na wózek widłowy za granicą i w Unii Europejskiej? 

Dyrektywa  2005/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych (Dz. Urz. UE L 255  z 30.09.2005, str. 22, z późn. zm.). mówi  mówi, że państwa należące do Unii mogą uznawać certyfikaty i kwalifikacje nadane w innych krajach. Oznacz to tyle, że nasze uprawnienia po przeanalizowaniu przez zagranicznego pracodawce mogą zostac uznane a nie muszą. Ważne jest by na takim zaświadczeniu był opisany w danym języku program ramowy szkolenia na wózki widłowe, by osoba nas zatrudniająca widziała jakie zagadnienia nasz kurs obejmował. Ewentualnie możemy spotkać się z sytuacją kiedy bedziemy musieli sobie certyfikować w danym kraju posiadane już uprawnienia z Polski lub pracodawca wyśle nas na doszkolenie z zagadnień, których nie obejmowało szkolenie.

3 komentarze do “Jakie uprawnienia na wózek widłowy są ważne na terenie całego kraju a jakie w Unii Europejskiej?

  1. Opinie są różne, ale faktycznie coraz częściej pracodawca wymaga uprawnień UDT na wózek. Nie każdy na podstawie zwykłego zaświadczenia wypisze ci imienne pozwolenie. Ta legitymacja urzędu jest jednak ważna. Słyszałem że też za granicą można czasem tylko ją jakby certyfikowac i też jest ważna, ale to też zależy od pracodawcy.

  2. Ja się szkoliłem w japanlift i z tego co wiem to oni tam te kryteria spełniaja, wydaja uprawnienia unijne. Maja tez serwis wozkow z uprawnieniami UDT. Dziwie sie, ze sa jeszcze szkolenia na wozki, gdzie nie spelniaja tych warunkow.

  3. od 1973 roku pracowalem w porcie po szkole mialem zawod wyuczony mechanik maszyn i urzadzen przeladunkowych i uprawnienia na wozki platformowe i widlowe pracowalem na bazie sprzetu zmechanizowanego jako operator ukladarek elektrycznych i spalinowych o roznym udzwigu w 1979 zaklad pracy zorganizowal kursy dodatkowe na ladowarki przedsiebierne i spycharki gasienicowe 2 stopnia po zakonczeniu otrzymalen swiadectwo ukonczenia .Moje pytanie dotyczy czy te uprawnienia sa wazne w kraju czy tylko w zakladzie ktory je organizowal

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>